#0006 Sochař (recenze)

Název: SOCHAŘ
Autor: Scott McCloud
Originální název: The Sculptor
Počet stran: 496
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Jota
ISBN: 9788074629327
Kategorie: fantasy komiks
Odkud mám knihu: Krajská knihovna Liberec


Tak jsem váhala - mohu do přečtených knih řadit komiksy? Ale proč by ne. Copak se to hodnotí podle toho, jaký má kniha počet znaků? To by pak Mléko a med asi taky neuspěla. Nebo nesmí mít ilustrace? Proč by ne? A napadá mě poslední argument, se kterým by možná pár lidí souhlasilo - že komiksy jsou jen pro děti? Na to mám hned několik odpovědí. 1. Komiksy nejsou rozhodně jen pro děti, naopak plno z nich je jen pro dospělé.


2. Co je špatného na čtením knih pro děti? Často se v nich skrývá myšlenka, kterou jako děti ani nemáme šanci pochopit. A já se teda za čtení knih "pro děti" nestydím.



Zpátky k Sochaři :) Občas mi ty myšlenky prostě ujíždí, tak se nezlobte.

Na tuhle knihu jsem narazila náhodou :) Poslední dobou komiksy nijak nevyhledávám. Zatím nic nepředčilo moji nejoblíbenější Vránu (chtěli byste vědět o mém nejoblíbenějším komiksu více?). Ale hledala jsem v knihovně knížky pro bakalářku a při té příležitosti jsem šla zkontrolovat, že tam regál s komiksy ještě je :D A hned jsem sáhla po nejtlustší knize v regálu. A když na ní bylo doporučení od Neila Gaimana, bylo to jasný, musela jsem jí vzít domů.

Tak už zase funguju a vracím se k Sochaři.

GRAFICKÁ STRÁNKA
Nesuď knihu podle obalu. Ilustrace nejsou všechno... Ano, když čtete román, ilustrace nebo přebal můžete ignorovat. V komiksu, když vám nesedne způsob kresby/malby, nedokážete si užít ani příběh. Musím uznat, že na mě nejdřív působilo zvláštně, že je zde nádech do modra. Nejde čistě o černobílé kresby, ale o černo-modro-bílé. Během pár stránek už mi to moc nevadilo a zjistila jsem, že vlastně způsob kresby mi přijde dokonalý. Takže ačkoli první dojem při prolistování pár stránek nebyl nic moc, ve výsledku vidím, že se to k tomu hodí.



Důraz, akce, výraz ve tváři hlavních hrdinů... To všechno dodává příběhu takovou dynamičnost a sílu.

PŘÍBĚH
Achjo. Hned na začátek musím připomenout - jsem přecitlivělá. A proto, když řeknu, že mě příběh v pár momentech rozbrečel, u vás to asi nehrozí. Ale nemůžu si pomoct. Je to pro mě hrozně silné. A ačkoli je to velmi mysteriózní s dost nereálnými prvky, jsou tu momenty, které nám můžou být velmi blízké. A emoce, které jsme pravděpodobně někdy cítili.

Ve zkratce příběh nás zavede do života mladého umělce, který se svou činností není schopný uživit. Sochařství dává větší váhu než životu. A proto, když se naskytne možnost získat neomezené možnosti výměnou za čas svého života, příliš neváhá a nabídku od Smrti přijme.



Jeho život se začne zamotávat, když potká dívku jménem Meg, která mu pomůže dostat se na nohy, stane se mu inspirací a možná i dalším smyslem života. A od té chvíle hraje láska v příběhu silnou roli...



Na konci knihy je i životní příběh autora a souvislosti mezi jeho životem a postavami v knize. Připomnělo mi to, jak neskutečně mě dojal životní příběh autora Vrány. A tohle bylo podobné. Emoce vyjádřené příběhem s nereálnými prvky. Se zásahy něčeho nevysvětlitelného. Nepochopitelného. A zpátky k otázce toho, zda jsou komiksy pro děti... Myslím, že dřív bych tuhle knihu nedokázala chápat a ocenit.

Celkově tedy doporučuji. Četl se mi neskutečně rychle. Příběh byl silný a k zamyšlení. Romantický.
90%

Vaše Špenátka

Žádné komentáře:

Okomentovat

Starší články