#0010 Probuzení Simona Spiera (recenze)

Název: Probuzení Simona Spiera
Originální název: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Autor: Becky Albertalli
Počet stran: 296
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: YOLi.CZ
ISBN: 9788075491862
Kategorie: LGBT YA
Knihu jsem koupila u megaknihy.cz

Přiznejme si - tahle kniha je veliký boom. Pokud už někdo čtete tuto recenzi, obálku téhle knihy jste už museli někde vidět (nebo alespoň tu druhou - filmovou obálku) - na Instagramu, v knihkupectvích,... Já jsem na bookstagramech viděla desítky fotek s JEN A POUZE kladnými recenzemi (už to mě vždycky vyhecuje) a řekla si, že si ji teda taky musím přečíst!
Stále jsem se nepoučila? Ne, tak to není. Už vím, že mě obsahově uspokojí daleko víc starší knížky, knížky s nezajímavým přebalem, knížky, o kterých se nemluví... Vím, že nejsem žádný fanoušek romantiky... Ale musela jsem si ji přeci přečíst, když o ni mluví snad každý, ať už se mi bude líbit nebo ne...

... chvilka napětí...

Co k tomu říct... Simon Spier se sám vyrovnává s tím, že je dospívající gay a doposud to nikomu neřekl a nemá na to zatím odvahu. Díky anonymní školní síti se zamiluje do Bluea, kluka co udělá svuj coming-out anonymně online... a Simon se snaží vypátrat, kdo Blue je. Pro mě osobně kniha začínala být příliš Kdo je Blue? než Já, Simon.

Můj názor? 40%

Musím říct, že je opravdu skvělé, že vychází LGBT literatura, že se o ní tolik mluví a že se dostává do bestsellerů! A ať klidně mládež čte takovéhle knihy ve velkém. Můj problém s touto knihou není to, že je to LGBT...

Chápu, že jsem na tuto knihu už stará a prostě už tolik neocením vyprávění ze středoškolského prostředí. Ale takhle to taky nejde říct - Muffin a čaj (též ze středoškolského prostředí) jsem si neskutečně užila - popisy pocitů mi přišly tak dospělé, zatímco tady nikoli. Přišlo mi, že už to není tolik o pocitech. Vnímala jsem to jako takové jednoduché vyprávění toho jak to chodí na střední s mírně tajuplnou dějovou linkou ohledně neznámé postavy a lehce erotickou elektronickou korespondencí.

Moje největší výtky jsou asi - proč byl příběh tak moc naivní? Pozitivní? Snový? Cožpak autorka sama nechodila na střední školu? (U tohohle se mi chce vyloženě křičet, co se týče filmu - všichni jsou tam tak kýčovitě gay-friendly , až to bolí). Tak to prostě ve skutečnosti nechodí... Chyběla mi tam alespoň špetka něčeho negativního. To, díky čemu pak happy end působí jako happy end... jenže když je to celou dobu happy, tak co je vlastně konec?

A moje dojmy pak byly takový jako... A teď si všichni řeknou - No jasně, takhle jednoduchý to mají všichni gayové... A v dnešní době je to už úplně normální věc... Prostě jen - Ne všichni rodiče jsou takoví, jako ti Simona Spiera. Ne všichni spolužáci(kamarádi/učitelé jsou takoví, jako ti Simona Spiera,....

Dále mi moc neseděly nějaké příliš sexuální zprávy (a naopak mě tedy pak zklamalo, že ve filmu vlastně vůbec nezazněly... A Orea ve filmu? OMG...). Opět - nijak by mě neurazila erotická scéna. Ale asi mi trošku vadilo, že při psaní s neznámým člověkem to nebyly ani narážky, ale přímo...

Pozitiva?

Je to roztomiloučký... Chcete-li si přečíst něco v létě u vody, doporučuju. Tahle kniha naprosto definuje odlehčenou četbu. Asi bych si ji doopravdy užila daleko líp, kdyby se ke mě dostala, když mi bylo tak nanejvýš 13. Teď už mi kniha bez zápletky a pouze o romantice moc nedá. Nebýt tam toho skrytého do koho jsem se to vlastně zamiloval, knihu bych ani nedočetla.

Na jednu stranu se mi ale líbil styl psaní, kde se tedy střídalo vyprávění z pohledu Simona a pak korespondence mezi Simonem a Blueem.

Film hodnotím stejně: 40%

Když už je to podle knihy, tak ať to tak je... Ne, že chybí nějaké úplně zásadní věci... nebo jsou úplně jinak. Kdybych nečetla knihu nebo prostě kdyby to nebyl film námět kniha, asi bych to hodnotila 50-60%, ale jak už to tak bývá, když vidíte, jak někdo vzal knížku, která byla nějak napsaná (cca k 4 hodinám četby) a udělal z toho.... paskvil, co má v hodině a půl uspokojit diváka... A hrozně mě rušilo, že tam hraje hlavní představitelka 13 Reasons Why. A musím tedy ale uznat, že v knize mi přišly hlavní postavy takové dospělejší... A než jsem viděla to, jakou dali filmovou tvář Simonovi, byl mi sympatičtější... proto se mi i víc líbí původní vydání, kde Simon není nijak vyobrazený.

Vaše Špenátka

Žádné komentáře:

Okomentovat

Starší články