#0011 Bad half - Napůl zlý (recenze)

Název: Half bad - napůl zlý
1. díl série
Originální název: Half bad
Autor: Sally Green
Počet stran: 368
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: YOLi.CZ
ISBN: 9788087543085
Kategorie: fantasy YA
Knihu jsem dostala



Hon na čarodějnice zakomponovaný do skoro našeho světa, hm? Proč ne... Nejprve bych ráda uvedla prostředí... Od fantasy většinou očekávám popisy světa a toho, jak to funguje. Popisy byly docela chabé a tak bych řekla, že se jedná o svět víceméně náš, jen s tím rozdílem, že lidé neboli blažejové (už to rovnou mohli být mudlové, ne?) nevědí, že tu také žijí čarodějnice (chápejte jako čarodějnice muži a čarodějnice ženy). Čarodějnice se dělí na Černé a Bílé (jak nápadité). Černé jsou ty silnější, ty údajně zlejší a násilnější a tudíž jsou loveny a zabíjeny, zatímco Bílé čarodějnice si mohou žít vcelku poklidný život. Tak tu máme svět hned rozdělený na dobro a zlo...


Samozřejmě je úplně nepřípustné, aby Bílá a Černá čarodějnice zplodily dítě, a tak se dostáváme k našemu hlavnímu hrdinovi Nathanovi, jehož matka byla Bílá čarodějnice a jeho otec Černý čaroděj Marcus, hledaný kvůli mnoha vraždám. Nathanova matka se zabila a žije se svými sourozenci vychováván babičkou. Nathan je přísně kontrolován Radou (představuji si Ministerstvo kouzel...) jakožto jediný svého druhu - jediný míšenec Černých a Bílých.

Každý čaroděj by ve svých sedmnácti letech měl dostat tři dary a získat své Nadání (jedinečnou magickou schopnost), ale jak to bude s Nathanem? Dovolí mu Rada získat Nadání? Mohou využít Nathana pro svůj prospěch? Co všechno si bude muset Nathan zažít kvůli své smíšené krvi?

Upřímně nápad mi nepřišel vůbec zlý, i když maličko klišé. Ale jak už jsem zmínila, čekala bych víc popisů, co a jak. Jenže styl psaní autorky mi vůbec nevyhovoval... Celé to bylo takové jednoduché. Krátké věty, trošku chaotické pohledy a prolínání časů, místy neskutečně krátké kapitoly, což já vážně neocením... Vznikají tím potom samé volné polostránky a stránky a proč takhle nafukovat knížku? (stejně jako to obří písmo co mají yoli knížky...)
I ty repliky byly takové nepřirozené. Charaktery byly zvláštní a nijaké, stejně jako vztahy mezi nimi...

No a děj? Já nevím, ale pro mě byl konec naprosto předvídatelný a to rozhodně nejsem žádný génius... Přitom celou dobu jsem čekala, že přijde nějaký zvrat a knížka mě příjemně překvapí. Bohužel.

Celkem mě mrzelo, že nejprve byla podaná informace jako Černé čarodějnice - špatné, Bílé čarodějnice - dobré, potom přišly takové myšlenky, že to vlastně asi není tak černobílé, ale nebyly dotažené do konce. Proč? A u spousty "scén" jsem si říkala proč tam vůbec jsou? Nelogika, chaos,... Ze začátku mi to připadalo docela slibné, první třetinu knížky jsem přečetla docela rychle a byla docela zvědavá, jak se to bude vyvíjet. Zbylé dvě třetiny jsem ale měla chuť knížku zahodit a musela jsem se donutit ji vůbec dočíst...

Jo a konec... Kromě toho, že teda podle mýho to, co se stalo, bylo dost předvídatelný, tak je taky otevřený. Já chápu, je to série, ale aby se tam nestalo nic zajímavýho? A ani to nebylo nijak ukončený? Třeba ta romantická dějová linka, ta měla být co?...

Musím uznat, že jakékoli fantasy hodnotím dost kriticky, protože mám ráda těžší dospělácký fantasy se spoustou popisů, detailním světem a dokonalými postavami a je pak jasné, že neocením young adult fantasy, které je možná supr na to, začít s fantasy v mladším věku - to je přesně důvod, proč jsem nemohla napsat recenzi hned po přečtení a nechala si to trošku uležet. Kniha není vyloženě zlá, ale v ničem nejde do hloubky a doporučený věk bych řekla tak 14.

(A mimochodem koupili na to práva na film... studio FOX 2000 spolu s producentem Twilight, takže myslím, že s tím věkem to není až tak od věci)

Jako knížka na léto nebo v mém případě na marodění doma v posteli je to ideální. Nic moc k přemýšlení, nic náročného a hned po přečtení jsem mohla číst něco jiného, protože ve mě nenechala takový ten och pocit, kdy mě úplně mrzí, že jsem už knihu dočetla a nejradši bych se vrátila zpátky do jejího světa.

A ano, měla jsem celkem vysoká očekávání, když to má tak krásný přebal...

Moje hodnocení: 50%


Vaše Špenátka

1 komentář:

  1. Souhlasím, že to bylo hodně jednoduché. Ale mně se celkem líbila. :-D Přišla mi taková správně zvláštní. :-D Někdy dost haluzácká, ale čtení jsem si užila. Jen mi to přišlo jako hodně rozjezdový díl a konec byl opravdu předvídatelný, jak píšeš. :-) Další díly bych si pořídila až je také zlevní. :-D

    OdpovědětVymazat

Starší články